Skriftstørrelse

Korttidsplass i institusjon

Korttidsopphold er et tidsavgrenset opphold i institusjon som kan gis når ambulerende helsetjenester i hjemmet ikke er tilstrekkelig eller forsvarlig. Helsefremmende og forebyggende tjenester for å kunne bo hjemme lengst mulig.

Målgruppe:

Brukere som har behov for:

  • Observasjon, utredning, behandling og oppfølging
  • Å få kartlagt funksjonsnivå og ressurser
  • Opptrening i dagliglivets funksjoner
  • Omsorg ved livets slutt 

Søknadsfrist

Søknader behandles fortløpende.

Krav til søker

  • Søker må oppholde seg i kommunen
  • Søker må ha rett på tjenesten etter nevnte lov
  • Tjenesten tildeles som hovedregel etter skriftlig søknad signert av søker selv, eller av den vedkommende bemyndiger ved skriftlig fullmakt
  • Søker må ha en funksjonsreduksjon som medfører et bistandsbehov som ikke kan ivaretas av søker selv
  • Søker må selv ønske tjenesten
  • Legeattest etterspørres når det er nødvendig
  • Korttidsopphold er et tidsavgrenset opphold i institusjon som kan gis når ambulerende helsetjenester i hjemmet ikke er tilstrekkelig eller forsvarlig
  • Forventninger når tjenesten ytes:
  • Mottaker gir beskjed hvis tjenesten av ulike årsaker ikke er aktuell
  • Mottaker er motivert og deltar selv aktivt for å nå mål som er satt for oppholdet
  • Mottaker gir tilbakemelding til avdelingsleder hvis utførelsen av tjenesten ikke er tilfredsstillende 

Hva koster det?

Pasienten betaler selv utgifter til medisiner og engangsutstyr under oppholdet. 
I samsvar med forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester vedtatt 16.12.2011, § 4

Søknadsbehandling

  • Tjenesten søkes på eget skjema for kommunens helse- og omsorgstjenester
  • Ved henvisninger uten søknad fra leger etc., sendes svarbrev på henvendelsen til den som henviser med kopi til den henvendelsen gjelder
  • Søker mottar et foreløpig svar dersom søknaden ikke kan besvares innen en måned jfr. Forvaltningsloven § 11 a
  • Som hovedregel vil det bli foretatt kartleggingsbesøk hos pasient/bruker for å få ytterligere opplysninger om søkers ressurser og nedsettelse av funksjon. Til hjelp for dette brukes et eget kartleggingsskjema bl.a. basert på IPLOS funksjonsvariabler. Pasient/bruker informeres om IPLOS registeret.
  • Oppdatert IPLOS registrering skal alltid foreligge ved nytt vedtak
  • Søker mottar skriftlig vedtak som beskriver tildelt tjeneste, tjenestens innhold, omfang og begrunnelse eller skriftlig vedtak med begrunnelse for avslag på søknad.

Klage

Vedtaket skal inneholde orientering om klagemulighet

  • Klageadgangen er hjemlet i Pasient og brukerrettighetsloven § 7
  • For lovpålagte tjenester er klageinstans Fylkesmannen, og for ikke lovpålagte tjenester er klageinstansen kommunens klageutvalg.
  • Fristen for klage er 4 uker etter at vedkommende fikk eller burde ha fått tilstrekkelig kunnskap til å fremme en klage.

Annen informasjon

Helse- og omsorgstjenesteloven

Proposisjon 91L (beskriver formålet med Helse- og omsorgstjenesteloven)

Pasient- og brukerrettighetsloven

Samhandlingsreformen

  • Last updated on .

Adresse

Åpningstider: Mandag-fredag kl. 8-15
Gardsvegen 68, 4540 Åseral

Kommunenummer: 1026
Organisasjonsnummer: 964 966 842

Kontakt oss

Telefontid: mandag - fredag kl. 8-15
Sentralbord: 38 28 58 00

JLIB_HTML_CLOAKING

Om nettstedet

JLIB_HTML_CLOAKING

Personvern og informasjonskapsler